Ana içeriğe atla

Kim Bu Mimar Sinan ?


Mimar Sinan (Cırlavuk ya da Ağırnas köyü Kayseri,1489/1490 – istanbul,1588).
 Mimar Sinan Yavuz Sultan Selimin oldugu zamanlarda devşirme olarak istanbul’a getirildi. Mimar Sinan Zeki , genç ve dinamik yapisi ile seçilenler arasinda oldu. Saraya verilen çocuklar içinde mimarliğa özen saldi.
Vatanin bağlarina bahçelerine su kanallari yapmak kemerler meydana getirmek istedi. Mimar Sinan Mahir ustalari izninde Hanlar, Çesmeler ve Türbe inşaatinda çaliştir. Mimar Sinan 1514 Çaldiran Savaşi, 1517 Misir Seferlerine katildi. Kanuni Sultan Süleymanin Olduğu zamanda yeniçeri olarak alindi. Ve 1521 Belgrad Seferine, 1522 Rodos Seferinde bulundu. ve Atli Sekban Oldu.
1532′de Alman, 1534′de Tebriz ve Bağdat seferlerinden dönüşte “Haseki” rütbesi aldı. Bağdat seferinde Van Kalesi Muhasarasında, göl üzerinde nakliyat yapan kalyonlara top yerleştirdi.Korfu, Pulya (1537) ve Moldovya (1538) seferlerine katılan Mimar Sinan, Moldovya (Kara Buğdan) seferinde Prut nehri üzerine onüç günde kurduğu köprü ile Kanunî Sultan Süleyman’ın takdirini kazandı. Aynı sene başmimarlığa yükseldi.
Mimar Sinan, katıldığı seferlerde Suriye, Mısır, Irak, İran, Balkanlar, Viyana’ya kadar Güney Avrupa’yı görüp mimari eserleri inceledi ve kendisi de birçok eser verdi. İstanbul’da devrin en meşhur mimarları ile Bayezid Camii’nin ustası Mimar Hayreddin ile tanıştı.
Mimar Sinan Bazi Eserleri :

Camiler

1. Süleymaniye Camii İstanbul
2. Şehzade Mehmet Camii İstanbul-Fatih
3. Ayasofya Camii-İstanbul-Sultanahmet
4. Mihrimah Sultan Camii – Edirnekapı
6. Selimiye Camii– Edirne Merkez’de
7. Sokullu Mehmed Paşa Camii-İstanbul-(Azapkapı)
8. Atik Valide Camii-İstanbul Üsküdar
9. Mustafa Paşa Camii-İstanbul-Eyüp
11. Bali Paşa Camii-İstanbul- Kasımpaşa
12. Kılıç Ali Paşa Camii-İstanbul-(Tophane’de),
13. Rüstem Paşa Camii Tekirdağ
14. Sinan Paşa Camii-İstanbul-Beşiktaş

Medreseler

1. Rüstem Paşa Medresesi-İstanbul-Fatih
2. Semiz Ali Paşa Medresesi-İstanbul-Fatih

Külliyeler

1. Süleymaniye Külliyesi-İstanbul-Fatih

Dârülkurrâlar

1. Atik Valide Sultan Darülkurrası-İstanbul-Üsküdar

Dârüşşifâlar

Türbeler

1. Şehzade Mehmet Türbesi-İstanbul-Fatih
2. Kanuni Sultan Süleyman Türbesi-İstanbul-Fatih
3. Arap AhmedPaşa Türbesi (Fındıklı’da),

Hamamlar

1. Atik Valide Sultan Hamamı-İstanbul-Üsküdar
2. Kılıç Ali Paşa Hamamı-İstanbul-Beyoğlu, Tophane
2. Hürrem Sultan Hamamı-İstanbul Sultanahmet
4. Hürrem Sultan Hamamı-Mihrimah Sultan Hamamı Edirnekapı
6. Haseki Sultan Hamamı (Bahçekapı’da),

İmâretler

1. SultanSüleymân İmâreti (Süleymaniye’de),
2. Haseki Sultan İmâreti (Mekke’de),
3. Haseki Sultan İmâreti (Medîne’de),

Su Yolları Kemerleri

1. Bend Kemeri (Kağıthâne’de),
2. Uzun Kemer (Kemerburgaz’da),
3. Mağlova Kemeri(Kemerburgaz’da),
4. Gözlüce Kemer (Cebeciköy’de),
5. Müderris köyü yakınındaki kemer (Kemerburgaz’da).
6. Kırık Kemer

Köprüler

1. Büyük çekmece Köprüsü,
2. Silivri Köprüsü,
3. Mustafa Paşa Köprüsü (Meriç üzerinde),

Kervansaraylar

1. Kervansaray (Sultan Süleymân İmâreti yakınında),
2. Kervansaray (Büyükçekmece’de),
3. RüstemPaşa Kervansarayı (Rodosçuk’ta),
4. KebecilerKervansarayı (Bitpazarı’nda),

Saraylar

1. Saray-ı atîk tâmiri (Beyazıt’ta),
2. Saray-ı cedîd-i hümâyûn tâmiri (Topkapı’da),
3. Üsküdar Sarayının tâmiri (Üsküdar’da),
4. Galatasarayın eski yerine yeniden inşâsı (Galatasaray’da),

Mahzenler

1. Buğday mahzeni (Galata Köşesinde),
2. Zift Mahzeni (Tersâne-i Âmirede),
3. Anbar (sarayda),
Yirmiyedi metre çapındaki büyük kubbe, zeminden itibaren tedricen yükselen binanın üzerine gayet nisbetli ve ahenkli bir şekilde oturtulmuştur. Sükûnet ve asaleti ifade eden bu sade ve ahenkli görünüşü ile Süleymaniye Camii, olgunlaşmış bir mimariyi temsil etmektedir.Sekiz ayrı binadan meydana gelen Süleymaniye Camii ve Külliyesi, Fatih’ten sonra şehrin ikinci üniversitesi olmuştur.
Mimar Sinan Bilinen Eserleri Sayi ile :
Mimar Sinan
92 cami
52 mescit
55 medrese
7 darül-kurra
20 türbe
17 imaret
3 darüşşifa (hastane)
6 su yolu
10 köprü
20 kervansaray
36 saray
8 mahzen
48 hamam
olmak üzere 365 eser vermiştir.
Mimar Sinan’in Türbesi
Süleymaniye Camii ‘nin eski ağalar kapısının karşı köşesinde, yol ayrımında üçgen bir alandadır. Önde som mermerden yapılmış bir sebil görülmektedir. Sebilin arkasındaki ufak mezerlıkta 6 sütunlu, üstü örtülü ve etrafı açık türbede Mimar Sinan’ın mezarı bulunmaktadır. Türbesini ölümünden az önce kendisi yapmıştır. 1933 yılında Mimar Vasfi Egeli tarafından restore edilmiştir. Sandukanın uçları ile üzerindeki burma kavuk, mermerdendir. Sokağa bakan demir parmaklıklı bir pencereden türbe görünür…

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

B2 House I Han Tümertekin

B2 Evi, Çanakkale’nin Büyükhüsun Köyü’nde sakin ve doğa ile iç içe bir yere, Selman ve Süha Bilal isimli iki kardeş tarafından kullanılmak üzere tasarlanmıştır. Han Tümertekin tarafından tasarlanan yazlık ev, 2004 yılında Ağa Han Mimarlık Ödülü’ne layık görülmüştür. Bu açıdan bakıldığında Türk mimarisinin önemli yapılarından biridir. Ağa Han Mimarlık Ödülü :  1977 yılında verilmeye başlanan Ağa Han Mimarlık Ödülü, İslam kültürünü başarıyla yorumlayan çağdaş tasarım, sosyal konut, toplumsal gelişim, restorasyon, yeniden kullanım ve bölgesel koruma projelerini kapsayan mimarlık ürünlerine, Ağa Han Geliştirme Ağı tarafından üç yılda bir verilen bir ödüldür. 450 kişinin geçimini tarım ile sağladığı bir köye konumlanan Han Tümertekin, köy halkının yaşamını, bulunduğu coğrafyanın tarihi geçmişini ve toplumsal gerçeklerini de göz önünde bulundurarak bir tasarım ortaya çıkarmıştır. Proje, eğimli bir araziye kurulmuş bir yazlık ev olmaktan çıkarak, bulunduğu toprakların geçmişini ve kültü

İki Katlı Genişletilebilir Karavan: Opperland

Hollandalı ofis Haaks, iki katlı küçük bir konut için genişletilebilir bir kamp aracı tasarladı. Açık kasa kamyonun arkasına oturacak şekilde tasarlanan kompakt kabin zemine indirildiğinde bir dizi hidrolik ayakla destekleniyor. Haaks, üçgen formunda açılır tavanı olan ahşap kaplı kamp aracını gerekli tüm olanaklara sahip küçük bir eve dönüştürdü. Opperland olarak adlandırılan araç 400 x 228 x 252 cm ölçülerinde. Kamp aracı hidrolik ayaklarıyla zemine sabitlendikten sonra kamyonetten ayrılıyor. Üst katta yatak odası olan Opperland’ın alt katında, bagaj kapağında yer alan yemek alanına sahip geniş bir yaşam alanı bulunuyor. Burası aynı zamanda lavabo, indüksiyonlu ocak ve buzdolabı olan mutfağı da içinde barındırıyor. Tüm bunlar, 360 amperlik bir lityum iyon pil ile çalışıyor. Kamp aracının arkasında, üst seviyeye çıkan bir merdivenin karşısında tuvalet ve duşlu küçük bir banyo bulunuyor. Üst kattaki çift kişilik bir yatak, çatı eğiminde bulunan küçük üçgen bir pencere i

Eski Yakıt Tankları Çağdaş Sanat Merkezi Olarak Hayat Buldu

OPEN Architecture, Şangay'daki eski sanayi alanındaki terkedilmiş 5 yakıt tankını "Tank Shanghai" isminde bir çağdaş sanat merkezine dönüştürdü. Şangay’ın Huangpu Nehri kıyısındaki eski, boş bir sanayi bölgesine terkedilmiş olan 5 adet hizmet dışı havacılık yakıt tankı yeniden işlevlendirildi. OPEN Architecture, günümüzde bu tanklara ve çevresindeki alana – şehrin eski Longhua Havaalanı’nın kalıntılarına – yeni bir yaşam verdi. Altı yıl boyunca devam eden çalışmalar sonucunda terkedilmiş beş tank, etrafında park bulunan çağdaş sanat merkezine dönüştürüldü. Havacılık yakıt tanklarının, yeniden kullanıldığı nadir örneklerden biri olan Tank Shanghai, Mart 2019’daki açılışından bu yana milyonlarca ziyaretçiyi ağırladı ve şehrin çağdaş sanat sahnesindeki yerini sağlamlaştırdı. Hem sanat müzesi hem de açık bir park olarak tasarlanan Tank Shanghai, hem insanlar hem de doğa için bir sığınak. Açık, erişilebilir ve çevresine sorunsuz bir şekilde entegre olan proje